Τροφές για γερή καρδιά (μέρος 2ο)

Τροφές διατροφή υγεία καρδιά
Στο πρώτο μέρος του άρθρου μάθαμε ποια θρεπτικά συστατικά προστατεύουν την καρδιά, ποιος είναι ο ρόλος τους, πως μειώνουν τη χοληστερίνη και σε ποιες τροφές υπάρχουν. Στο δεύτερο μέρος θα γνωρίσουμε τη σημασία του νερού για την υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος και των φυτικών συστατικών όπως είναι οι φυτικές ίνες και οι φυτικές στερόλες.

Η επαρκής λήψη νερού υποβοηθά την καρδιακή λειτουργία και γενικότερα τη σωστή λειτουργία του οργανισμού. Άτομα που πίνουν λιγότερα από πέντε ποτήρια νερό ημερησίως έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν καρδιολογικό πρόβλημα σε σχέση με τα άτομα που πίνουν περισσότερο. Η ελλιπής πρόσληψη νερού μπορεί να προκαλέσει αφυδάτωση, αυξάνει την καρδιακή συχνότητα, στρεσάρει τον οργανισμό, ευνοεί τη συσσώρευση λίπους στην κοιλιά (παράγοντας καρδιαγγειακού κινδύνου), αυξάνει την αρτηριακή πίεση, εμποδίζει την αφομοίωση απαραίτητων συστατικών και βιταμινών και δυσχεραίνει την αποβολή άχρηστων ουσιών.  
ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΗΓΕΣ: Εκτός από το νερό, άλλες πηγές νερού είναι οι χυμοί φρούτων και λαχανικών, τα φρούτα, τα λαχανικά και το γάλα. 
Φυτικές ίνες
 Οι φυτικές ίνες , συστατικό που υπάρχει μόνο στις φυτικές τροφές, διακρίνονται γενικά σε αδιάλυτες και σε διαλυτές. Οι αδιάλυτες ίνες (κυτταρίνη, ημικυτταρίνη, λιγνίνες) δεν μπορούν να διασπαστούν από τα πεπτικά μας ένζυμα και αποβάλλονται αυτούσιες. Αντίθετα  οι διαλυτές  ίνες (π.χ. πηκτίνες, κόμμεα κ.ά ) δέχονται, την επίδραση βακτηριδίων στο παχύ έντερο και διασπώνται σε πιο απλά συστατικά,κά. Και οι δύο τύποι ινών ενώνονται με τη χοληστερίνη στα έντερα βοηθώντας στην αποβολή και. τον περιορισμό της επανακυκλοφορίας της στο αίμα. Επίσης, επειδή δεσμεύουν τη χολή, εμποδίζουν κατά ένα ποσοστό την απορρόφηση λιπών και  χοληστερίνης. Η αύξηση της κατανάλωσης φυτικών ινών βοηθάει στη μείωση της χοληστερίνης του αίματος, με την προϋπόθεση ότι πίνουμε μεγάλες ποσότητες νερού και ακολουθούμε ένα σχήμα διατροφής με λιγότερα «κακά» λιπαρά και χοληστερίνη
ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΗΓΕΣ ΑΔΙΑΛΥΤΩΝ  ΙΝΩΝ:
Πιτυρούχο ψωμί, πίτουρο σταριού και ρυζιού, δημητριακά προϊόντα ολικής άλεσης, πράσινα φασολάκια, αρακάς, μπάμιες, χόρτα.

ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΗΓΕΣ ΔΙΑΛΥΤΩΝ ΙΝΩΝ:
Νιφάδες βρώμης, ξερά φασόλια, φασόλια σόγιας, ρεβίθια, φρούτα φρέσκα, φρούτα αποξηραμένα, πράσινα λαχανικά, ξηροί καρποί, δημητριακά πρωινού.

Φυτικές στερόλεςΜέχρι σήμερα έχουν αναγνωριστεί πάνω από σαράντα φυτικές στερόλες (ή φυτοστερόλες), αλλά η β-σιτοστερόλη, η καμπεστερόλη και η στιγμαστερόλη υπάρχουν σε μεγαλύτερη αφθονία στη φύση. Οι φυτικές στερόλες ανήκουν στην ίδια οικογένεια χημικών ενώσεων -με τη γενική ονομασία «στερόλες»- στην οποία ανήκει και η χοληστερίνη. Η χοληστερίνη είναι παρούσα σε ζωικούς ιστούς, ενώ οι φυτικές στερόλες βρίσκονται μόνο στα φυτά, επιτελώντας παρόμοιο ρόλο μ' αυτόν της χοληστερίνης, δηλαδή τη διατήρηση της δομής και της λειτουργίας των κυτταρικών μεμβρανών. Σε αντίθεση με τη χοληστερίνη, η πρόσληψη φυτικών στερόλων μέσω των τροφών έχει ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία μας.

Οι φυτικές στερόλες έχουν παρόμοια δομή με τη χοληστερίνη, με αποτέλεσμα να την «ανταγωνίζονται» και να παίρνουν τις θέσεις που τείνει να καταλαμβάνει στα αγγεία. Οι φυτικές όμως στερόλες δεν απορροφώνται, δεν «κολλάνε» στα αγγεία και δεν έχουν καμιά απολύτως αρνητική επίδραση στα επίπεδα της καλής χοληστερίνης (HDL). Αντίθετα, μειώνουν τα επίπεδα της ολικής χοληστερίνης στο αίμα και βελτιώνουν το κλάσμα της LDL προς την HDL.

ΒΑΣΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΗΣ
Οι φυτικές στερόλες μειώνουν τα επίπεδα της χοληστερίνης στο αίμα μέσω της μείωσης της απορρόφησης της χοληστερίνης από το έντερο.
Αυτό γίνεται επειδή οι φυτικές στερόλες ανταγωνίζονται τη χοληστερίνη για την ενσωμάτωση τους στις περιορισμένες θέσεις των μικκυλίων. Τα μικκύλια είναι πολύ μικρά σφαιρίδια που προκύπτουν από τη δράση των χολικών οξέων πάνω στα λίπη των τροφών. Οι φυτικές στερόλες εισέρχονται στα μικκύλια και εκτοπίζουν τη χοληστερίνη, με αποτέλεσμα να μειώνεται η απορρόφηση της.

Παράλληλα, ορισμένες ποσότητες από τις ελεύθερες πλέον φυτικές στερόλες και τη χοληστερίνη καθιζάνουν και σχηματίζουν αδιάλυτα σωματίδια, τα οποία αποβάλλονται μέσω των κοπράνων μαζί με όλες σχεδόν τις φυτικές στερόλες.

Το συκώτι, βέβαια, αντισταθμίζει αυτή τη μειωμένη πρόσληψη χοληστερίνης με αυξημένη σύνθεση της. Όμως, το τελικό αποτέλεσμα είναι μείωση της απορρόφησης χοληστερίνης από τον οργανισμό, οπότε μειώνονται και τα επίπεδα της ολικής και LDL χοληστερίνης, χωρίς να επηρεάζονται η HDL χοληστερίνη ή τα τριγλυκερίδια.

Διαβάστε επίσης:
 Τροφές για γερή καρδιά (μέρος 3ο)

ΠΗΓΗ: Χοληστερίνη τέλος, ειδική έκδοση περιοδικού ΑΡΜΟΝΙΑ.
Αν σας φάνηκε χρήσιμο μοιραστείτε το στα κοινωνικά δίκτυα!!!
Σας ευχαριστoύμε!!!
Georgemman YouTube Channel

loading...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθηκη ιστολογιου